Lige nu [14.09.2019]

hvad gør jeg for at forbedre mit stofskifte

Jeg har nu været i behandling for mit lave stofskifte i snart 2,5 år, og var det ikke på grund af graviditeten, som har fucket lidt op i mit stofskifte igen, så har jeg været velbehandlet i 1,5 år nu. Jeg pynter ikke på det, men det har gjort en markant forskel i mit liv at jeg kom i behandling, og det har været en stor medspiller til lysten til et barn nr. 3, da overskuddet kom tilbage forholdsvist hurtigt efter jeg startede med de små Eltroxinpiller tilbage i maj 2017. Jeg har for længst accepteret, at jeg er afhængig af medicin, for at mit helbred har det godt. Og formentligt resten af mit liv. Jeg stiler og drømmer ikke om at blive medicinfri længere, og det er befriende, at det bare er blevet hverdag, at det er sådan det er. Huske pillerne til morgen, og derefter minimum vente 30 minutter med min morgenmad.  Jeg får ikke længere nedtur over, når jeg skal til blodprøvekontroller. Ikke at jeg fik tuder på, når jeg skulle det, men det var påmindelsen om at være syg og være afhængig af medicin og kontroller, der lige påvikede mit humør på dagen, når stofskiftet skulle have et check. Sådan er det ikke længere – heldigvis!

Jeg eller andre er ikke skyld i min sygdom, men jeg føler et ansvar for, at give min krop og sind de bedste forudsætninger for at fungere optimalt, og jeg er slet ikke i tvivl om at kost, motion, ro/søvn og kærlighed er de vigtigste elementer for mig og mit velvære. Jeg har en rigtig god fornemmelse for min krop, og den bliver bedre og bedre jo ældre jeg bliver, og jeg er altid nysgerrig efter, hvordan jeg kan få det endnu bedre, ved at justere lidt hist og her, eller prøve noget nyt, hvis jeg ikke føler mig tiptop.

Blot nogle måneder efter at jeg fik diagnosticeret mit lave stofskifte, skar jeg ned på gluten og laktose. Det kunne jeg læse mig frem til på diverse fora, at det nærmest var et must. Inden da var jeg godt bevidst om, at gluten ikke var hensigtsmæssig for min mave og krop generelt, men jeg gjorde ikke noget aktivt ved det. Det begyndte jeg så på dengang. Og jeg er ikke ét sekund i tvivl om, at gluten i for store mængder er usundt for mig. Jeg spiser jo af og til en croissant og en bolle, og kan godt spise en portion pasta osv, men jeg indskrænker det så meget som muligt. Jeg synes faktisk også at det bliver nemmere og nemmere at finde laktose- og glutenfri madvarer.

Jeg lever på ingen måde 100% antiinflammatorisk, men min morgenmad er stort set altid antiinflammatorisk, og når jeg spiser frokost på mit arbejde, hvor jeg er så heldig at have mange muligheder, spiser jeg nok 80% antiinflammatorisk. Men vores aftensmad bliver ikke lavet med fokus på at være antiinflammatorisk, og som min krop har det, er det ikke noget jeg har tænkt mig at pille ved nu. Jeg ønsker ikke at jeg skal blive FOR optaget af at leve antiinflammatorisk, for det tror jeg vil være begrænsende for mig selv og de mennesker jeg omgiver mig. Det kommer lige så stille og roligt, ligesom at leve og spise mere klimabevidst osv. De små ændringer gør også en stor forskel, og for mig (og min familie!) er det for voldsomt fra den ene dag til den anden at leve 100% antiinflammatorisk. Men måske vi ender der en dag? Det er ikke et mål, men det er aldrig til at vide. Såfremt min tilstand ændrer sig til det værre, så kan det sagtens være, at jeg ændrer tilgang og går endnu mere antiinflammotirsk til værks, for det er ikke et problem for mig at opnå kontrol og være standhaftig. Men jeg ønsker ikke at blive FOR kontrolleret og fokuseret, hvis det giver mening. Som sagt tror jeg ikke på at kosten alene udgør, hvordan mit helbred arter sig.

Og nu har jeg skrevet antiinflammatorisk en del gange i dette indlæg allerede, og i stedet for at jeg beskriver hvad antiinflammatorisk kost er, så vil jeg hellere henvise til de sider og bøger, hvor jeg er blevet klogere og inspireret af:

Den store antiinflammtoriske kostguide er en super guide og letforståelig for alle.

 21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost er den første bog jeg fik fat på, og har inspireret til mange af mine morgenmåltider.

Stofskifteforeningen har jeg søgt og fundet en del information om lavt stofskifte

Så findes facebookgruppen Antiinflammatorisk kost – Inspiration til utålmodige køkkentyperhvor der bliver delt en masse gode og lette opskrifter.

Udover kost mærker jeg efter i min krop, og jeg er blevet meget bedre til at acceptere, hvis jeg er træt, og lægger mig så i sofaen eller går tidligt i seng. Jeg skammer mig ikke over, at det er sådan det er i perioder. Inden jeg kom i behandling og kendte til min sygdom, kæmpede jeg en brav kamp imod den udmattethed, som jeg følte stort set altid. At jeg ikke knækkede, er mig lidt en gåde, for at stå op hver morgen, var en kamp, og at holde mig vågen hver aften var en kamp. Men jeg var mor til to små børn, havde skiftende arbejdstider, trænede meget fordi min krop føltes svag og kløede bare på. Jeg vil gerne slå fast, at jeg fortsat var glad og glad for livet, men havde nogle “sorte dage”, hvor alt føltes uoverskueligt. De dage dukker nu kun op, hvis jeg bliver ramt af sygdom. Feber, influenza und so weiter. Så det er heldigvis sjældent! Så ja, jeg behandler min krop og sind med mere respekt nu. Men bruger aldrig “det er pga. stofskiftet at jeg er træt/dårlig/svag”. Det er bare MIG der har brug for at slappe af. Der er jo så mange faktorer der spiller ind på, hvorfor jeg er træt – ligesom hos alle andre. Travl periode på arbejdet, udfordringer på hjemfronten, ringe kost, sygdom osv. osv.

At motion har været en stor del af mit liv og velvære, tænker jeg ikke overrasker så mange. Og derfor er det egentlig ikke noget jeg giver den store opmærksomhed, da det bare er en del af mit liv. At svede, få pulsen op, og mærke at jeg bruger min krop. Det betyder utroligt meget for mig. Ikke kun fysisk, men næsten endnu mere mentalt. Jeg bliver træt og generelt bare i dårligt humør, hvis jeg ikke får rørt mig nok. Og hvad er nok? Egentlig blot to gange om ugen. Til tider er det tre gange om ugen, og andre tider, er det en enkelt gang. Og jeg dyrker crossfit, som gør min krop stærk over det hele. Jeg har ikke ændret motionsvaner pga. mit stofskifte, og jeg har både hørt fordele og ulemper ifht. antiinflammatoriske sygdomme og den form for motion jeg dyrker. Så igen, jeg mærker efter i min krop, og er den for træt og øm, presser jeg den ikke med endnu en træning, men vælger noget andet. Jeg er ikke kommet ind i en fast yogarytme, hvilket jeg egentligt godt gad, for dét gør altså også noget godt for mig. Jeg skal i hvert fald dyrke det noget mere under graviditeten, for det har været meget gavnligt for mig under begge fødsler. Og egentligt også bare rart, når jeg har været så langt i graviditeten, og min krop ikke har kunnet klare så meget andet.

Det første jeg gør når jeg står op om morgenen, er at tage mine Eltroxinpiller. Det er et syntetisk fremstillet stofskiftehormon, som er et af de hormononer min skjoldbruskkirtel ikke selv kan producere tilstrækkeligt af. De skal tages på tom mave, og efter indtagelsen skal jeg vente en halv time, før jeg indtager morgenmad. Eltroxin er uden tvivl det vigtigste for mit stofskifte. Men jeg supplerer også med en masse andre piller….

Til aftensmaden ser det ret voldsomt ud, med alle de mineraler og vitaminer jeg indtager;

Zink, selen, magnesium og jern er essentielle for stofskiftet. Så de tilskud tager jeg. Jern er naturligvis også vigtigt under graviditet, og jeg indtager jern inden jeg går i seng. Jeg har ikke været god nok til at huske det, og da jeg fik kontrolleret en hulens masse blodprøver i fredags, lå min hæmoglobin også for lav, så der skal jeg lige oppe mig… Magnesium skal jeg helst ikke tage sammen med et måltid, da det neutraliserer mavesyren, som kan være et issue hos en del stofskiftepatienter. Så helst indtages  det til natten.

Probiotika tager jeg for mit mave-tarm system, da det er vigtigt for tarmfunktionen, optagelsen af vitaminer og mineraler og vedligeholdelse af immunforsvaret.

Omega3 fedtsyrer er gavnligt for de fleste. Og jeg spiser ikke nok fisk, hvorfor jeg er sikker på, at jeg ikke får det min krop har behov for, hvis jeg ikke supplerer. Derfor tager jeg  omega 3 kapsler. Omega 3 fedtsyrer er også med til at påvirke blandt andet stofskiftet, så det er egentlig primært derfor. Men jeg er også vokset op med fiskeoliekapsler, så det er ligesom hængt ved, og Aya og Alvin får det også sammen med deres multivitamin.

Af vitaminer supplerer jeg med et mix af B-vitaminer og som så mange andre, har jeg også brug for tilskud af D-vitamin. Jeg ligger på et fint niveau af disse vitaminer hele året rundt, så det justerer jeg egentlig ikke ved.

Jeg har læst en del om E-vitamin, men har endnu ikke fået det ind blandt de mange kosttilskud, og jeg er samtidig også lidt påpasselig med bare at indtage diverse kosttilskud uden vejledning fra fagpersonlae. Nu skal jeg snart forbi endokrinologerne, og så kan jeg lige forhøre mig om deres holdning til det.

Så det er en del kosttilskud, og det er bestemt heller ikke billigt. Jeg synes altid at det er vigtigt med indivudel vejledning, så det her er blot hvad jeg tager, og hvad der fungerer for mig. I nogle perioder løber jeg tør for nogle mineraler og vitaminer, og så kan der gå tid før jeg lige får husket at købe nyt. Så igen, jeg er ikke fanatisk omrking det, men tror alligevel på, at det er vigtigt for mig, og det er det vigtigste. Om det er placebo eller hvad, det er ikke til at vide, men det er også ligegyldigt. Så længe det ikke er skadeligt for mig, så er det en del af, hvad jeg gør for at forbedre mit stofskifte.

Se det var lidt mere dybdegående omkring hvad jeg gør for mig selv og mit stofskifte. Det har en del efterspurgt, og hvis der skulle være yderligere spørgsmål, så må skal I bare spørge. Jeg vil dog ikke rådgive og vejlede andre, for det er jeg ikke uddannet til. Snak med din læge, endokrinolog, læs lidt rundt hos “eksperterne”, og mærk efter i dig selv. Jeg vil næsten fraråde at læse med inde på facebookgruppen “Stofskiftesuppport” , da jeg personligt synes der er for meget brok og elendighed der. Der findes også brugbare informationer, støtte og råd derinde, men det bliver desværre væk blandt hvad jeg vil kalde for brok, og det synes jeg er ærgerligt.

-Sebrina

4 kommentarer

  • Christian

    Jeg er forundret over du slet ikke omtaler jod da det jo er essentielt for stofskifte.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kristian

    Jeg kan varm anbefale at du søger på Youtube Dr.eric Berg keto og intermediate fasting…
    Jeg har taget eltroxin gennem flere år..efter jeg begyndte at følge keto kom mit stofskifte op i normalområdet igen…. Jeg tager ikke længere medicin for stofskifte, mit blodtryk er blevet normalt, mit eksem er forsvundt… held og lykke med det…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • De Normale.

      Det lyde rinteressant! Det vil jeg da kigge på – tak!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lige nu [14.09.2019]